“The trend is you friend” är ett uttryck som det finns mycket sanning i. Många nybörjare gör misstaget att försöka hitta den exakta vändpunkten i marknaden; den lägsta kursen som går att köpa i för att sen försöka sälja på högsta toppen. Vill du nå framgång med din trading är det viktigt att glömma denna dröm omedelbart. En bra idé kan istället vara att identifiera en trend och rida med den.
För att hitta trenden och en lämplig entry kan du använda följande strategi som vi valt att kalla “Trend following strategy”.
A. För att vara säker på att marknaden har en tydlig trend kan du använda dig av 3 glidande medelvärden på exempelvis en 5-minutersgraf (Läs mer om glidande medelvärden här). Förslagsvis anger du dessa glidande medelvärden: 10, 20 och 50. När alla dina glidande medelvärden har samma riktning vet du att du har en trend. Vill du ha ännu mer bekräftelse på en trend kan du ändra tiden på din graf till 10 eller 15 minuter och se om trenden gäller även där.
B. För att se hur stark en trend är kan du använda indikatorerna RSI och MACD. Momentum är ett uttryck för köptryck i en uppåtgående trend och säljtryck i en nedåtgående trend. För att vara säker på att vi har en solid trend vill vi att de nya topparna på priset också visar nya toppar på RSI och MACD.
Om punkt A och B är uppfyllda kan du känna dig hyfsat säker på att du har en bekräftad trend. Nu gäller det bara att hitta din entry.
I bild 2 kan vi se att även om trenden är starkt nedåtgående är det aldrig en jämn linje, det går alltid lite upp och ner längst vägen. Som trader är det en bra idé att försöka hitta en av dessa “dippar” (pullbacks) att köpa in sig på. En bra riktlinje är att vänta på att priset ska ta sig till mellanrummet mellan snabba och medelsnabba glidande medelvärdet och köpa där. Men tänk på att linjerna inte på något sätt är magiska, man använder dem bara som indikatorer för var en potentiell vändning kan ske. Kombinera gärna med RSI eller MACD samt med något candlestick-mönster som exempelvis ett engulfing bar som vi skriver mer om här.